Otterlo

12 juni 2021 - Beers, Nederland

Zondag 6 juni

We zijn om 12.20 op de plaats van bestemming, Minicamping De Veluwe  http://minicamping otterlo veluwe svr camping . We moeten wachten tot 13.00 uur.  Ook hier weer erg Christelijk aangelegd, alleen de noodzakelijke werkzaamheden worden op de Dag des Heren uitgevoerd. Van 12.00 tot 13.00 zijn ze gesloten en inderdaad klokslag 13.00 gaat de receptie open en krijgen we ons plekje voor de komende paar dagen aangewezen. Het is een plekje voor 1 dag, het is vanaf maandag  nl. gereserveerd.

Wederom een mooi stekje in Otterlo

Morgen verhuizen we van plekje 29 naar 27. Geen probleem, zeker niet nu we de hydraulische stempels onder de camper hebben. Die stempels zijn overigens een zaligheid, kost wat, maar dan heb je ook wat. Geen gedoe meer met keggen om hem waterpas te krijgen, dat gaat nu automatisch, druk op de knop en het wordt geregeld. Niet alleen hiervoor, maar de camper staat ook veel stabieler, ik lig ’s nacht in elk geval niet meer in een waterbed. Als Ton zich ’s nachts omdraaide, schudde dat hele ding en waren zowel Pip als ik wakker.

We stappen op de fiets en gaan naar het Nationaal Park de Hoge Veluwe. http://Ontdek het Park — Park Hoge Veluwe

Bij de entree moeten we moeten de telefoon voor een q-code houden en een aantal vragen in vullen, we scoren groen, zijn coronaproef en mogen we het park in. Nou ja, het park in, ze bezorgen ons eerst nog even een hartwip! Entree per persoon : € 11,10 , we moeten € 25,20 aftikken, voor dat mormeltje achterop ook nog € 3,00. Pff, ik begrijp dat zo’n park het nodige kost aan onderhoud, maar 25 eurietjes om er doorheen te mogen fietsen, vind ik toch wel veel geld. Wordt voor een gezin met een paar kids een duur dagje uit en dan hebben ze nog geen ijsje gehad.

De middag brengen we door in het park en eerlijk is eerlijk, het is er prachtig, maar we hebben nog geen mus gezien. Helemaal geen een dier, geen vogel, geen haas of konijn, niks, nada, noppes, niente.  Gelukkig worden we wel vergezeld door een concert verzorgd door de vogels, die uiteraard door al het groen, ook niet te zien zijn.

De Veluwe Jachthuis Sint Hubertus

’s Avond komt er een boswachter bij de camper en vraagt of we interesse hebben om maandagavond met hem mee te gaan om wild te spotten. Jazeker, dat willen we graag. Helaas, Pip mag niet mee en die hebben  we nog niet alleen in de camper gehad, geen idee wat ze gaat doen. Ton is, van ons twee, de grootste bioloog, die gaat morgen mee, ik blijf op de camping.

Maandag 7 juni

De zon staat hoog aan de hemel, wordt weer een mooie dag. Vandaag wederom een knooppuntenroute op het programma en hij is weer mooi.

In de verte horen we het schieten van de militairen op de Harskamp. http://Legerplaats Harskamp - Wikipedia

We fietsen door natuurgebied Planken Wambuis Planken Wambuis -http://Natuurgebied | Natuurmonumenten  en de Ginkelse Heide. http://Natuurgebied Ginkelse Heide | Bezoek Ede (bezoek-ede.nl)

de Ginkelse heide

Eerlijk gezegd, een prachtig stuk natuur en geen € 25,00 lichter.

Het is wel een vreemd gezicht om ineens, midden in de natuur wat dixi’s tegen te komen. Vroeger groeven militairen, tijdens een oefening een latrine, maar dat mag niet meer, tegenwoordig worden er op diverse plekken op het terrein dixi’s neer gezet. http://Dixi - Defensie­Fotografie (defensiefotografie.nl) Iets met houten schepen, ijzeren mannen……. watjes.

Ton verzamelt zich, met een aantal mensen van de camping, om 19.50 bij de rotonde vlakbij de camping en gaat met de boswachter Jan Burgers op expeditie.

op weg naar de wildspot

Om 22.30 is hij terug, hij heeft twee reeën en een aantal everzwijnen met jonge gespot. Niet voor niets geweest dus. Boswachter Jan heeft veel verteld, oa hebben ze het over de wolf gehad. Daar is de boswachterij dus helemaal niet blij mee. Die zijn er heilig van overtuigd dat de wolven niet meer in Nederland horen. Nederland is te klein, ze veroorzaken te veel dierenleed, net als beren, ze horen hier niet meer.

Er liep een kudde moeflons http://Moeflon - Wikipedia op de Veluwe, daar is er geen een meer van over, allemaal gedood door de wolf. Alleen de kudde in het (afgeschermde) Nationaal Park is er nog. Dat komt omdat de eigenaar van dat park opdracht heeft gegeven aan de beheerders, als ze een wolf zien: afschieten. Ik vind het een goede zaak, ze doden te veel “normaal” voorkomende dieren. Op de Veluwe lopen nog twee schaapkuddes, eentje van 200 en eentje van 500 schapen. De boswachters houden hun hart vast. Hoe lang nog?? Als ze de wolf gaan afschieten, zitten er weer een hoop mensen in de gordijnen. Terwijl  er met een gezond faunabeheer http://FBE NEDERLAND (faunabeheereenheid.nl), naar mijn idee helemaal niets mis is. Maar goed, wie ben ik ?

Na nog wat kletsen en een drankje, zoeken we ons mandje op.

Dinsdag 8 juni.

De zon staat weer hoog aan de hemel, lekker. Maar we gaan weer huiswaarts. Ton moet morgen naar de fysio, dus inpakken en wegwezen.

Twee weekjes thuis, dan vertrekt Ton met zijn oud collega’s weer naar Denemarken om te vissen, heb ik het rijk alleen. Ons pap wil graag een weekje naar zijn zus in Denekamp. Het plan is om hem met de camper daar heen te brengen, dan gaan wij door naar het Teutenborgerwoud en als tante Nellie hem moe is, pikken we hem weer op. In de week dat Ton in Denemarken is, kan ik mooi een route uit gaan dokteren.

1. Richard Driessen:
    12 juni 2021
    we hebben weer genoten van jullie reisverhalen. op naar de volgende xx