Hooghalen

2 juni 2021 - Hooghalen, Nederland

Dinsdag 1 juni

Cultuur snuiven in Drenthe. Nee geintje, we gaan ons voornemen van mei waarmaken en een bezoek brengen aan Kamp Westerbork. We zijn in Hooghalen op camping Tikvah. Tikvah is het Hebreeuwse woord “hoop”. Voor deze naam is gekozen omdat de camping vlakbij het voormalige Kamp Westerbork ligt. De camping heeft een christelijke identiteit, nooit gedacht dat we nog ooit op een camping zouden staan met een christelijke inslag. Tegenwoordig is de eerste bezigheid om Pip even uit te laten.  In de folder van de camping staat dat aan de achterkant van de camping de mogelijkheid is om deze te verlaten, je komt dan in het bos waar de hond uitgelaten kan worden. Als ik op dat pad kom, zie ik om de zoveel meter palen staan. Op die palen staan bordjes met teksten zoals, “vrijdag 25 februari 1944 THERESIENSTADT 811 personen” en” vrijdag 3 maart 1944 AUSCHWITZ 732 personen”. Huh?  Wat is dit dan? Ik weet dat we vlakbij het Kamp staan, maar dit overvalt me toch. Ik word er even stil van. Wat blijkt achter de camping loopt het Westerborkpad - Wandel.nl

hier word je even stil van Tja

Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat heb ik van wel meer dingen niet. Lang leven Google!

Als we geïnstalleerd zijn en de inwendige mens hebben versterkt, stappen we op de fiets en gaan we daadwerkelijk naar Kamp Westerbork. http://Herinneringscentrum - Kamp Westerbork

Er lopen verschillende wandelroutes naar toe en een fietsroute. Het is er erg stil, we horen alleen de vogeltjes fluiten. Dat heeft niks met het kamp te maken, maar met het feit dat er ook ligt http://Westerbork Synthese Radio Telescoop - Wikipedia

“De radiotelescoop is gevoelig voor storingen door mobiele telefoons en gemotoriseerd verkeer. Het gebruik hiervan wordt dan ook tot een minimum beperkt. Hiervoor wordt gewaarschuwd met borden in de nabije omgeving en bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Enkele voertuigen hebben ontheffing om zich in de omgeving te bevinden. Voor het algemene publiek is de radiotelescoop alleen te voet of per fiets bereikbaar, en dat geldt ook voor het voormalige kamp Westerbork. De parkeerplaats is op ongeveer twee kilometer afstand bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork.” Met borden wordt aangegeven dat de mobiele telefoon uit moet, dat doen we dus maar netjes.

Het laatste stuk mag je ook met de fiets niet op, die stallen we en we gaan te voet verder. De oude omheining van prikkeldraad is nog in takt. Er staan wat bankjes voor en daar staat een grote vent, een Limburger (taaltje), toch met een hard stemgeluid te kletsen; commandant dit, commandant dat, het gaat steeds harder. Weet die sukkel nu niet waar hij is, kan dat nu niet met een beetje meer respect?  Het kamp stelt niet echt veel meer voor. De oude woning, waarin de kampcommandanten gewoond hebben, staat er nog, ze hebben hem helemaal in het glas gezet.

de woning van de kampcommandanten

Verder twee wagons waarmee de mensen vervoerd werden, en een oude wachttoren.

op een stukje rails, staan nog twee treinwagons

Her en der staan luisterpalen, waaruit een verhaaltje klinkt en wat videoschermen met een slechte kwaliteit beeld.

Op het oude appélterrein staan 102.000 stenen, dit monument is gebouwd op initiatief van Louis de Wijze.http://Louis de Wijze - Wikipedia.

102.000 stenen op de voormalige appélplaats

Toch bijzonder, ik ken Louis persoonlijk vanuit mijn tijd als dansmarieke bij de Nölers. Hij nam jaren deel aan de pronkzittingen. Ik vond het altijd een hele bijzondere man. Hij hield graag de regie in eigen hand. De toneelmeesters van de zittingen zorgde er altijd voor dat de juiste tekstrollen van de liedjes klaar stonden. Die overhandigde ze dan aan de twee dansmariekes die de rollen op het podium hooghielden, zodat de hele zaal mee kon zingen. Dat verzorgde ze bij iedereen, behalve bij Louis, die hield dat graag in eigen beheer, hij gaf de rollen aan die twee betreffende meiden.

Een keer is het gebeurd dat de dansmariekes met een verkeerde rol op het toneel stonden, wat zei hij: “Tja je kunt die meisjes van tegenwoordig ook niets laten doen.” Wie was één van die meisjes? Precies, ikke. We werden mooi in ons hemd gezet. Nu, na het lezen van zijn verhaal op Wikipedia, begrijp ik waarom hij de regie graag in eigen hand hield. Eerlijk gezegd, heb ik me nog nooit eerder in Louis verdiept. Zo zie je maar, waar covid-19 al niet goed voor is. Leer Nederland kennen.

Na het bezoek, gaan we terug naar de camping, eindelijk kunnen we buiten koken en eten. De avond buiten doorbrengen zit er echter niet in, het koelt af en dat niet alleen: we worden opgevreten door de vele muggen.

Woensdag 2 juni

Het is stralend weer, Ton heeft een knooppuntenroute uitgestippeld, dus op de pedalen.

Wat is Drenthe een prachtige provincie! http://Drenthe - Wikipedia

Het heeft een zeer afwisselend landschap. We fietsen door bossen, heidevelden en veengebieden.

veengebied

Beklimmen een uitkijktoren met een weids panorama.

op hoog niveau

Nu boffen we natuurlijk ook met het weer, dat maakt de natuur nog mooier.

Voor de versterking van de inwendige mens, dalen we op een terras neer en dan vervolgen we de route naar de camping. Het laatste stuk fietsen we over Pad Westerbork. Dit is de oude spoorlijn waarover treinen reden diede mensen vanuit Nederland weggevoerd. 107.000 in totaal, waarvan er slechts 5.000 de oorlog overleefden.

Na 38,7 km op de teller, gaan de fietsen weer achter op de camper, we brengen de rest van de dag op de camping door.

Morgen rijden we naar Borger, een kleine 21km naar het oosten. Hopelijk hebben ze daar nog plek op de camperplek. Ze waarschuwen wel voor stevige onweersbuien morgenavond, we gaan het meemaken.

1. Richard Driessen:
    2 juni 2021
    Een heel indrukwekkend reisverhaal, zal je zeker een heel bedrukt gevoel hebben gegeven om daar te zijn geweest. Heel veel plezier op jullie verdere reis. Liefs van ons en lief pootje voor Pip xx
  2. Van den Boom Jan:
    2 juni 2021
    Wederom een mooi verhaal waar ook wij wat van kunnen leren.
    We kijken uit naar het volgende verslag
  3. Koen:
    17 juni 2021
    Lijkt mij een leuke trip om ook eens te doen
  4. Tonneke:
    17 juni 2021
    Krijg je geen spijt van Koen, leuke trip.