Bagnols sur Ceze – Apt Roussillon- Marseillan (Etangs et Plages)

15 september 2021 - Marseillan, Frankrijk

Pip begint direct met het graven van een kuil

Donderdag 9-9-2021 Bagnols sur Ceze – Apt

Niks zo veranderlijk als een mens, na de reviews van de camping in Isle gelezen te hebben, is de bestemming gewijzigd in Apt. Volgens de reviews is de camping in Isle nu, op het eind van het seizoen, slecht. Vies en kapot sanitair en de eigenaars zijn de toeristen blijkbaar beu, want ze zijn erg onvriendelijk. Nu hebben we daar niks verloren, er is op zondag een grote markt, die hebben we al vaker bezocht en het is gezien de covid-19 misschien ook niet zo heel handig om de mensenmassa op te zoeken. Op naar Apt dus.

Apt ligt in het nationaal park Luberon , moet erg mooi zijn, we gaan het zien. https://www.france-voyage.com/frankrijk-steden/apt-33648.htm

We nemen afscheid van Camping Les Genêts d’ Or, maken een tussenstop bij de Aldi en dan gaan we rijden. We rijden de stad Avignon binnen via de brug over de Rhône en hebben een mooi uitzicht op het Le Palais des Pape. De stad en het paleis hebben we enkele jaren geleden bezocht, toen we in Vedene stonden. Het paleis op zich is een mooi gebouw, binnen was er echter niks te beleven. Het is druk in de stad en het blijft toch bijzonder, die oude stadsmuur nog helemaal in tact.

de stadspoort van Avignon

Het is inderdaad een mooi natuur gebied waar we doorheen rijden, maar het wordt toch tijd dat we ander navigatiesysteem kopen. Deze geeft de perfecte route voor een personenauto, maar met de camper wordt het toch wel even anders. Hij stuurt ons over smalle bergwegen, waar we verder geen kant op kunnen. Bovenop de berg ligt het dorp Bonnieux, https://www.france-voyage.com/frankrijk-steden/bonnieux-33667.htm schijt druk daar, veel mensen op straat en het gaat allemaal maar net. Het is maar goed dat er een ervaren chauffeur, met vele rijopleidingen met de ME bus, achter het stuur zit. Ik denk niet dat ik er zonder kleerscheuren doorheen gekomen zou zijn. Nu zijn er navigatiesystemen waar je de afmetingen van het voertuig in kunt geven, dan voorkom je dus zulk soort zaken. Mooi kerstcadeau voor samen. Als we volgens de navi op de plaats van bestemming zijn, is er geen camping. Kloppen de coördinaten weer eens niet, volgende keer toch maar het adres ingeven. We rijden door en op een gegeven moment zitten we achter een Belgische caravan, die slingert ook over die bergpas. Daarvoor ziet Ton een wit Frans autoke rijden met de knipperlichten aan. Die blijven we volgen, zegt hij, die Belg heeft hetzelfde navigatiesysteem als wij en die Fransman helpt hem op weg. Inderdaad het klopt, we worden netjes bij Camping Luberon  afgeleverd. Officieel is de receptie gesloten tot 14.00, maar een mevrouw is zo vriendelijk om de slagboom omhoog te doen en ons een plattegrond van de camping te geven. We mogen een plek uitzoeken, maar wel om 14.00 melden, geeft ze aan. Prima, dat doen we, geen probleem. We zijn snel geïnstalleerd, het is een mooi camping, midden in het park. Direct achter de camping is een stukje van het park bij de camping getrokken, niet als staanplekken, maar als relaxgebied. Er hangen diverse hangmatten tussen de bomen, to relax or to take a nap, zei de juffrouw aan de receptie. Ze heeft gelijk het is daar heerlijk rustig en zeker niet verkeerd om er even gebruik van te maken.

Zwitser leven gevoel

Wat we dan ook doen. Om 15.30 is de bar c.q. restaurant open, daar kunnen we de baguette en de croissantjes weer bestellen voor morgenvroeg, ik reserveer maar meteen een tafel voor vrijdagavond. Trouwens, ik heb hier vanmiddag voor de eerste keer de covid q code moeten laten zien.  De avond rustig aan gedaan, we hebben tot 23.00 buiten kunnen zitten.

Vrijdag 10-9-2021 Apt

Jammer, slecht weer, regen. Een mooie dagje om weer een machine was te draaien, de camper eens goed te poetsen en het verslag bij te werken.

Rond 15.30 klaart het op en kunnen we weer naar buiten. Maar goed ook, want Ton begon vanmiddag al: “als dit lang duurt, ga ik naar huis, kan thuis ook in de regen zitten.” Hij kan toch zo lekker pruttelen. Maar het leed is weer geleden. We eten vanavond in het restaurantje van de camping, ze hebben een eenvoudige kaart, maar niks mis mee.

Zaterdag 11-9-2021 Apt

De lucht is aan alle kanten opgeklaard, na het ochtend ritueel stappen we op de fiets en we vliegen naar Apt. Vliegen? Ja inderdaad, de camping ligt hoog en de stad Apt beneden, we zijn er dus zo. Maar pff, we moeten dat stuk wel weer omhoog. Zorg voor later. In Apt is het markt

stadspoort van Apthet wordt te druk op de markt, wieberenook deze troubadour doet erg zijn best.

en die is groot, mijn hemel, het is kraam na kraam, allemaal opgesteld in de winkelstraten en hier en daar op een pleintje. We zijn gelukkig een beetje vroeg en toch begint het al druk te worden. Het zal wel door al die tijd corona komen, maar we worden allebei een beetje kriebelig van de mensenmassa. Het is toch wennen, zoveel mensen.  Ik merk dat ik het ook niet meer leuk vind, zo’n mensenmassa. Wel loopt, bijna, iedereen netjes met een mondkapje. We kopen een paar kleine geitenkaasjes en ik hoop dat we straks weer niet de camper uit stinken. Er zijn er bij die kunnen me toch meuren!

We hebben het wel gezien en we gaan op zoek naar het fietspad; La Calavon.  https://www.provence-toerisme.com/uitrusting/luberon/fietsroute-door-groenzone-van-calavon/provence-846211-2.html fietspad is 37 km lang en is aangelegd op een oude spoorlijn. Het maakt onderdeel uit van een fietsroute die, in de toekomst, Athene in Griekeland verbindt met Tarifa in Spanje. Het is een prachtige route door de Luberon.

de droge rivierbedding onder de Pont Julien waar de fietsroute overheen gaatPont Julien

Helaas kunnen we hem niet helemaal fietsen, omdat we weer de Col de Nondeju naar de camping op moeten. We sparen de batterijen van de fiets al, anders gaat dat nooit lukken. Toch jammer dat ze bij ons dat Duits lijntje niet in stand hebben gehouden. Stel je voor fietsen van St.Petersburg naar Londen. Kei moi!

Het is warm, gelukkig brengt het fietsen wel wat wind met zich mee. Pip zit in het mandje onder een wit lakentje, dit hebben we thuis gemaakt, zodat ze in de schaduw kan zitten.

Pip zit lekker onder een nat lakentje🚲

Bij het verlaten van de markt hebben we het weer nat gemaakt en we horen ze niet. Prima. Als we weer terug in Apt zijn, beginnen we aan de bergetappe naar de camping. Het gaat goed en na gedane arbeid is het goed rusten. We staan onder de bomen, in de camper is het niet warm, we zetten de dakluiken open. Pip gaat de camper in en wij het zwembad. Dat is dan toch ook wel even heerlijk.

Buiten het feit dat Ralph jarig is, verder geen bijzonderheden vandaag.

Zondag 12-09-2021 Apt

Het zou een optie zijn om vandaag de andere kant van het fietspad te fietsen,  maar dat zit er niet in. Ton heeft te veel hinder ondervonden van de bergetappe van zaterdag. Zowel zijn schouder als zijn knie spelen op, dus plaats rust.

We brengen de dag door met een boek, een duik in het zwembad en dat is het wel zo’n beetje.

Maandag 13-9-2021 Apt- Roussillon- Marseillan (Etangs et Plages)

Vandaag naar Roussillon, https://www.france-voyage.com/frankrijk-toerisme/roussillon-802.htm  het wordt het Colorado van Frankrijk genoemd. De grond is rood en de bergen zijn rood en geel. Het dorp wordt het rode dorp genoemd, de huizen zijn rood.

de toeristen schrapen de rode oker en nemen die mee naar huisin deze rots zijn  beide oker kleuren goed zichtbaar

Vanmorgen op de camping nog een Belgische mevrouw gesproken die kwamen er vandaan en vonden het zeer de moeite waard. Het ligt maar 10km verderop, dus het is geen wereldreis. We parkeren de camper op een plek waar we ook mogen overnachten, faciliteiten zijn er niet, maar dat hebben we ook niet nodig. Ik haal een ticket uit de automaat, Pip aan de riem, Ton twee stokken en op pad. Eerlijk is eerlijk het is een mooi stukje natuur, maar we zijn er allebei nu niet echt van onder de indruk. Dit is echt geen  dag vullend programma, na een uur hebben we het wel gezien, terug naar de camper en op naar de  Middellandse Zee. Ik ga naar de automaat om te betalen, stop het kaartje er in, de bankpas en dan gebeurd er……niks. Kaartje kan ik niet meer bij, wat nu? Er zit een intercom op, dan maar bellen, een bandje met een hoop Frans geratel en na een keer of 4 hetzelfde verhaaltje gaat er een telefoon over. Even later meldt zich een man en gelukkig kan hij Engels. Echt duidelijk is het allemaal niet, hij blijft zeggen dat de ticket in de automaat moet en ikke maar that it is inside. Opeens gaat de slagboom omhoog en hoor ik tuut tuut tuut. Nou zeg, dat is vriendelijk. Ton weer rap de camper in, die was komen kijken wat ik verkeerd deed, niks dus. Op weg naar de mediterrane. Het is richting Spanje en op de A7 zit veel vrachtverkeer die kant op. Rond 14.30 zijn we op de plaats van bestemming. Tjee zeg, het is hier wel erg toeristisch de straat heet Avenue des campings. Nou dat hebben ze goed bedacht, hier liggen er nogal wat. Verder is de straat gevuld met veel winkeltjes, bars en eettentjes. We melden ons bij de receptie van Camping Les Mediterranes, https://nl.lesmediterranees.com/camping-beach-club-nouvelle-floride-marseillan-plage  die bestaat uit meerdere campings, we kiezen er eentje aan de kant van de zee. Zeer vriendelijke ontvangst aan de receptie en we belanden op een mooie grote plek. Na het installeren gaan we terug om te melden waar we staan, moeten de corona app weer laten scannen en voor Pip krijg ik een papieren zakje. Daar in zit een bal, twee snoepsticks en twee poepzakjes. Dat is toch wel heel attent. Vanaf de receptie lopen we over de camping naar de zee. Het is een grote camping, div winkels oa en bakker en een slager, restaurant, bar. Het sanitair is zeker niet Frans, super de luxe! Als we op het strand komen en Pip voelt het zand onder haar pootjes gaat ze compleet uit haar plaat. Ze rent als een dolle over dat strand en ziet er in now time niet meer uit. Bij terugkomst hebben we haar maar goed gepoetst, anders wonen we, als we hier weg gaan, in een zandbak. We kunnen de avond buiten doorbrengen, de temperatuur is heerlijk.

Dinsdag 14-9-2021 Marseillan (Etangs et Plages)

Vandaag op de fiets naar de Spar geweest om wat inkopen te doen. Daar werden we nu niet echt vrolijk van, ze weten hier de prijzen. Ga je niet naar de winkel op de camping, maar naar de Spar, ik denk niet dat er veel verschil in zit. Lang leve Google maps, we vinden op 4,5 KM een Aldi, daar worden dus de volgende boodschappen gedaan. Na het versterken van de inwendige mens, op naar de zee. Er staat een stevige wind, toch is het heerlijk toeven. We denken dat we een hondje hebben met Duitse roots, want binnen de kortste keren is ze kuilen aan het graven, waar ze vervolgens zelf in gaat liggen.

Pip begint direct met het graven van een kuil

De middag vliegt voorbij, vanavond is het Barcelona tegen Bayren, Ton zit voor de tv en ik werk het verslag bij. We hebben besloten hier een aantal dagen te blijven, beetje fietsen en lamballen. Wat ik trouwens vanmorgen heerlijk vond is Pip uitlaten op het strand. Met de blote voeten door het zand, slenteren door de branding , beetje wind, geweldig om zo de dag te beginnen. Die houden we er hier zeker in.

Woensdag 15-9-2021 Marseillan (Etangs et Plages)

Oh, wat kan ik hier toch genieten van ’s morgens Pip uitlaten.

Mediterrane zo blauw, nou deze morgen nietde golven worden steeds groter

Heerlijk met de blote voeten door het zand en de branding, Pip helemaal vrolijk voor mij uit. Wat heerlijk om zo de dag te beginnen. Gebruik maken van het sanitair is hier zeer zeker ook geen straf. Super de luxe en al helemaal niet in de stijl van de Franse begrippen. Hing ik in Heudicourt-sous-les Côtes nog gehurkt boven een Frans toilet en over de douche daar zullen we het helemaal niet hebben. Hier ziet het er gelikt uit, het is perfect en hartstikke schoon.

Entree sanitair gebouwLuxe douches, zeker voor de Franse normen

De camping ziet er trouwens ook gelikt uit, veel aandacht voor planten en bloemen.

Mooie camping met aandacht voor planten en bloemenEen bloemenperk in de vorm van een boot

Het lijkt meer op een resort dan een camping.  De prijs van de camping is in het hoogseizoen € 78,00 per nacht voor een camper en twee personen en daar komt dan nog € 6,00 per dag voor Pip bij. Nog in geen 84 jaar, maar goed dat we in het naseizoen gaan en dat de maximale prijs die we deze vakantie, per nacht, betalen € 20,00 is. Dat is goed te doen. Het is vandaag erg bewolkt, maar zeer zeker niet koud. Voor de middag maken we een wandeling over de camping, zoeken de locatie waar de wasmachines staan en de middag brengen we door op het strand. Zwemmen in zee zit er niet in,  onstuimig en hoge golven. De rode vlag wappert op het strand en regelmatig wordt er omgeroepen dat men niet het water in moet gaan, de “drapeau rouge” geldt en het is ”tres dangereux”. De hele middag vliegt er ook een heli langs de kustlijn. Je zou denken; duidelijk toch? Maar nee er zijn er dus toch, die zo nodig dat water in moeten, ongelooflijk en morgen op het nieuws: toeristen verdronken in Middellandse Zee.  Hoe dom kunnen mensen zijn. Als ik met Pip na het eten terug loop naar het strand ( we kunnen er vanaf de camping op) dan lopen er 4 pompiers in zwemuitrusting, met flippers in hun handen en tassen met netten of touwen er in. Dat kan ik niet goed zien. Eentje staat druk te bellen, nu is dat bij een Fransman nogal snel, dat druk, en de andere staan er in een afwachtende houding bij. Als ik met Pip terug kom, is het telefoongesprek beëindigd en lopen ze me alle 4 rustig tegemoet. Er zal dus wel niets aan de hand zijn. We lopen nog even met zijn drietjes over de Avenue, maar het begint te regenen. Terug dus. Ze voorspellen hier al twee dagen regen en onweer en nu ziet het er naar uit dat we het ook gaan krijgen. Jawel, als ik dit schrijf zitten we binnen, het regent flink, het flitst aan een stuk door en het dondert af en toe. Het onweer valt mee, de regen valt er wel goed uit.

(meer foto's op het tabblad foto 's)

1. Van den Boom Jan:
    16 september 2021
    Weer leuk en voor ons ook aantal bekende dingen. In 2010 twee keer in Avignon gelegen met de boot, leuke stad
  2. Tineke en Jan:
    16 september 2021
    Heerlijk weer om te lezen Tonneke en inderdaad bekende plekjes voor ons.
    Geniet er nog maar lekker van met z’n drietjes.
  3. Lonneke de Weijert:
    19 september 2021
    Wat ontzettend mooi geschreven. Zie alles in gedachten, terwijl ik lees, zo goed voor me. De foto's maken de beeldvorming compleet. Zoveel mooie plaatsen en heel erg genieten voor jullie.