Donderdag 23 -9 tot woensdag 29-9 Saint Remy de Provence

2 oktober 2021 - Saint-Rémy-de-Provence, Frankrijk

Vrijdag 24 september na het ochtendritueel op de fiets gestapt en naar het Klooster gefietst waar Vincent van Gogh na het afsnijden van zijn oor is opgenomen op de psychiatrische afdeling.

Eerst naar een stuk van de oude stadsmuur ( Les Antiques de Glanum).

De oude stadspoort Glanum🚲

Daar is nog een heel park bij, maar Pip mocht niet mee naar binnen, dus we waren snel klaar. Op naar Vincent. Hoe wonderlijk zijn de Fransen, Pip mocht wel mee dat klooster in. Vreemd toch, niet mee buiten tussen de oude rommel lopen, maar wel mee een klooster in, met een tentoonstelling van houtsculpturen en schilderijen. Het is een mooi oud klooster, er zijn twee tentoonstellingen en natuurlijk een winkeltje waar allerlei dingen met motieven van de schilderijen van van Gogh te koop zijn. De oude kamer van Vincent en zijn badkamer mogen bekeken worden. Ze hebben er een reconstructie van gemaakt.

Kamer Vincent van Gogh🚲 Badkamer Vincent van Gogh🚲

Hij had een prachtig uitzicht over de tuin en was de enige patiënt die buiten de kloostermuren mocht om te schilderen. Binnen de kloostermuren is uiteraard een kerk en daar staat de kerststal nog.

De uitgedroogde kerststal🚲

Helemaal verdroogd en zonder beelden, maar de originele functie is nog zichtbaar. In het winkeltje heb ik een kookboekje : “De Provençaalse Keuken” gekocht. Of ik nu echt zit te wachten op : Lijster op een bedje van brood of gevulde duif op een bedje van brood of meerkoet in Provençaalse saus???? Ik denk het niet. Verder kom ik er nog ingrediënten tegen waarbij ik van gruwel:  vette schapendarm, schapenpens, schapenpoten. Maar goed, ik zal er thuis eens voor gaan zitten. (Geen paniek Gerry en Roos, komt niet op het menu) Na wat door het landschap en de olijfgaard te hebben gewandeld, stappen we op ons stalen ros en gaan terug naar ons huisje op wielen.

Zaterdag 25 september hebben we besteed aan een bezoek brengen aan de Aldi en Intermache. Als we terug fietsen naar de camping komen we op een rotonde waar bij iedere weg, die er op uit komt, een gendarmerie staat en er zitten mensen op tuinstoelen, langs de weg.  Na het inruimen van de boodschappen vraag ik aan Ton, zullen we even gaan kijken, wat er te doen is. Hij vindt het echter wel best, zoekt nog wel even op internet, maar hij kan niks bijzonders vinden. Oké dan blijven we hier en mijn eigen Vincent van Gogh gaat zitten schilderen.

Mijn   eigen  Vincent van Gogh Ton zijn schilderijEn zijn tweede creatie

Zondag 26 september. Regen, flink onweer, een dag om te lezen, het is echt slecht, we ondernemen vandaag verder niets, als Gera feliciteren met haar verjaardag. Ze zijn sinds lange tijd ( oorzaak Corona) weer in Nederland.

Maandag 27 september. Gelukkig mooi weer en we gaan de stad eens bekijken. Als we bij het centrum komen, staat er weer Gendarmerie en zitten en staan er weer mensen te kijken. We parkeren de fietsen en ik loop naar een agente, ze spreekt een beetje Engels, zegt ze en ik vraag wat er te doen is.  De stieren worden door de stad gejaagd zegt. Huh?

Aankondiging van het stieren evenement🚲

Oké, daar wachten we dus op. We zoeken een plekje en zijn heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Het lijkt me heel indrukwekkend om een kudde stieren door de straten ze zien rennen. Ik heb ooit  als relschopper aan een ME oefening van Ton deel mogen nemen en ik weet dat toen de paarden ingezet werden dat erg veel indruk op me maakte. Telefoon op video en wachten. Het gaat trouwens hier wel wat anders dan in Nederland. Het verkeer rijdt allemaal nog gewoon door, de postbode brengt op zijn dooie gemak de post nog rond.  Bij ons zou het al tig zijn afgesloten allemaal. Naast ons staat een Nederlands echtpaar en zij weet me te vertellen dat de stieren vandaag niet gejaagd worden, maar gedreven door ruiters. De hekken zijn ook al op de route weggehaald en het wordt volgens haar een rustige vertoning. Ze komen, waar wij staan, 2x voorbij en gaan dan aan de andere kant van de stad naar de arena. Na ongeveer een half uur wachten, zien we in de verte wat aankomen. We hebben een mooi stekje gevonden op een bloemenbak, goed zicht dus laat het geweld maar komen. Geen idee wat er is mis gegaan, maar ik raad aan om de video op het tabblad te bekijken. Wat een deceptie. Blijkt het dus de andere dagen wel met stieren te zijn geweest. Hadden we toch zaterdag terug moeten fietsen. Leer voor de volgende keer. We kunnen wel om 15.30 naar het stierenvechten in de Arena. Nou dat hoeft voor mij niet. Zinloos evenement! We laten de fietsen staan en gaan een stadswandeling maken.

Stadhuis🚲 Een van de vele fonteinen in St.Remy🚲

Morgen is de laatste dag hier, dan gaan we ( als het weer goed blijft) langzaam omhoog en anders wat vlugger.

Och ja, wat ik helemaal vergeten ben. Ik heb in Marseillan geschreven over het feit dat de zee te onstuimig was, te gevaarlijk om te zwemmen en dat er wel in de krant zou komen : toeristen verdronken. Nu weet ik de nationaliteit van die mensen niet, maar die dag zijn er 12 mensen uit het water gehaald, waarvan er 5 verdronken zijn. De jongste was 69! Vraag je je toch af waar ze hun verstand hebben zitten.

Dinsdag 28 september.

Vanmorgen om 10.17 een appje van Jolanda: vannacht om 1.28 is Nora geboren.

Ook hier maken moeder en kind het gelukkig goed. Wat een rijkdom, binnen 1 week een achterneefje en een achternichtje. Prachtig toch! De twee dames hebben het toch goed en snel gefikst Trots op ze!

1. Lonneke de Weijert:
    3 oktober 2021
    Erg leuk om te lezen en mooi om de foto's erbij te zien! Jullie maken n hoop mee zeg.