Marseillan (Etangs et Plages)

25 september 2021 - Saint-Rémy-de-Provence, Frankrijk

Donderdag 16-9 tot donderdag 23-9 Marseillan (Etangs et Plages)

We hadden het hier goed naar de zin, daarom zijn we hier 10 dagen blijven staan. Er  liggen twee natuurgebieden rond Marseillan, daar hebben we lekker kunnen fietsen.

Het is een ruig gebied🚲

We zijn op de fiets naar  Agde

Kanaal naar de haven van Agde🚲 Fort voor de kust van Agde🚲

en Cap d’Agde geweest en naar het dorpje Marseillan.

Haven Marseillan🚲

De campings zijn gelegen in Marseillan Etang et plages, dat ligt er ongeveer 7 km vandaan. Agde is een sjiekere badplaats, prachtige winkelcentra en restaurants. Tijdens een van de strandwandelingen kom ik een ex- gedetineerde tegen. We kijken elkaar aan, zeggen goedendag, een blik van herkenning, we blijven allebei staan, lopen dan door en we draaien allebei tegelijk ons hoofd weer om. Dan schieten we allebei in de lach. Hoe klein is de wereld, want de dag er na sta ik met Pip buiten bij de Aldi, Ton is naar binnen, en dan hoor ik: “Ha Tonneke” Huh?? Staat daar Anja, een ex-collega (Piwster) van PI Grave met haar man.

De middagen hebben we aan het strand doorgebracht en ik heb met Pip veel strandwandelingen gemaakt.

Pip is gek op het strand🐾

Gisteravond (22-9) om 21.58 kreeg ik een appje van Carlijn dat om 16.47 kleine Lucas geboren is. Gelukkig is met moeder en zoon alles goed gegaan en kunnen ze nu genieten van de kraamtijd. Duimen dat het over ongeveer 14 dagen bij Jolanda  ook allemaal vlot en goed gaat.

Direct Jan en Petra gebeld om te feliciteren, geweldig toch, opa en oma. Als jullie terug zijn dan pakken we er eentje  zegt Jan. Nou…….. We zijn vanavond uit gaan eten en na 21 maanden geen alcohol gedronken  te hebben, heb ik dat vanavond dus wel gedaan. De man in het restaurant bracht me een karafje rosé ipv een glas, de man het aan het tafeltje langs me en Ton heb ik er ook wat van gegeven, ik durfde het niet allemaal op te drinken. Na het nieuws van de geboorte van Lucas hebben we er in de camper ook nog op gedronken.

Nou, daar ben ik dus van genezen! Aflopen nacht ben ik ( wederom, na lange tijd) wakker geworden van een op hol geslagen hart. Dat ging me toch te keer, ik vond het zelfs beangstigend. Dat doe ik niet meer, ik hou het bij witte wijn of rosé van 0.0. Het is dus duidelijk, dat alcohol inderdaad de oorzaak is van dat op hol slaan van het hart. Daarom ben ik in december 2019 ook overgegaan op 0.0 wijn.  We hebben hier gezocht naar alcoholvrije wijn of rosé, maar het zal in dit wijnland wel vloeken in de kerk zijn, want we hebben het nergens kunnen vinden. Een van mijn connecties op Facebook is Ilja Gort, hem gevraagd of ze zijn 0.0 in Frankrijk verkopen, maar nee helaas.

Gelukkig had ik er verder vanmorgen geen last van. Ik werd nog wel even getrakteerd op een bonus tijdens de laatste strandwandeling.

👌😍

Toen ik met Pip over het strand wandelde kwam de lucht van gebakken brood van de campingbakker voorbij. Heerlijk, met blote voeten door de branding en de reuk van vers gebakken brood. Pip is helemaal gek van het strand, ik heb haar gezegd maar even goed te genieten, want strandwandelingen zitten er voorlopig niet meer in.

Na het ontbijt pakken we in en gaan we op weg naar de volgende bestemming; Saint Remy de Provence, camping Parc de la Bastide in het gebied Bouches-du-Rhône. Een heel verschil met waar we vandaan komen. Dit is meer een struikroverscamping, het is allemaal wat ruwer, heeft wel wat.

Ja, het heeft wel wat, maar geen warm water. Zowel niet om af te wassen als om te douchen. Dat is dan toch wel weer wat minder. De komende dagen gaan we op zoek naar de sporen van Vincent van Gogh.

Nieuw stekje

1. Van den Boom Jan:
    25 september 2021
    We zijn weer biij “gepraat”
  2. Lonneke de Weijert:
    28 september 2021
    Och TT....weer veel meegemaakt in korte tijd. Op schitterende plaatsen geweest tot n op hol geslagen hart. Erg vervelend om dit laatste te ervaren, denk ik. 'Oude' bekenden tegen komen tot n geboorte van n nieuweling in de familie. Blijf genieten van de (hoge) pieken.