Donderdag 13 mei Kuikhorn- Nieuweroord (87 km)

18 mei 2021 - Beers, Nederland

Na het ochtendritueel, nemen we afscheid van Wim en zijn vrouw en de CP-beheerders en rijden naar Nieuweroord in Drenthe.https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuweroord_(Hoogeveen)  Het is prachtig weer. Op de snelweg zien we de afslag “Oorlogsmonument Westerbork”.

Kamp Westerbork

Daar zijn we beide nog nooit geweest, we gaan de snelweg af en volgen de borden. We zetten de camper op de parkeerplaats voor bussen en lopen naar de informatie borden. Wij dachten dat we bij het monument waren, maar niet dus, er lopen wandelroutes en een fietsroute naar toe. Wandelen daarheen is voor zowel Ton als Pip te lang.  Vice versa ongeveer 12 km, dan kunnen ze beide niet lopen. Dat gaat het dus niet worden. Jammer, maar geen nood, we komen hier terug. Zoals we nu denken, de eerste week van juni. We zetten de reis voort en vinden SVR Minicamping Schonewille in Nieuweroord. https://www.minicamping-schonewille.nl/ Wat een pareltje! De eigenaresse heet ons welkom in het theehuis annex receptie. Ze zijn erg goed van vertrouwen, er staan eieren, jam, eigen gemaakte wijn, ijs en frisdrank. Het is zelfbediening zegt ze, de prijzen staan erbij en het geld stop je in dit kistje. We krijgen een tas met info en ze wijst de camperplek. Het ziet er allemaal gelikt uit, het is zeker geen standaard camping. Het lijkt wel een park waar we in staan. Het is zo keurig, afwisselend aangelegd en prima onderhouden. Ik heb deze camping op maandagavond op Facebook voorbij zien komen, ze gaven aan dat ze met Hemelvaart voor campers nog enkele plekken hadden. Direct gebeld en een reservering gemaakt.

Als we geïnstalleerd zijn, beginnen we aan een knooppuntenroute. Wat is het hier mooi, het landschap wisselt tussen bossen, weide, vennen en kleine dorpjes. Pip is vervelend, zij vindt er blijkbaar niet veel aan, want ze blijft piepen en met de pootjes over mijn rug krabben. Jammer voor haar, ze moet er maar aan wennen. Als we terug zijn op de camping hebben we bijna 30 km op de teller. Genoeg gedaan voor vandaag, boek en de zon in.

Vrijdag 14 mei Nieuweroord.

Het is bewolkt als we buiten komen en de verwachting is dat het bewolkt blijft vandaag, maar wel droog. Ton heeft een nieuwe route uitgestippeld, dus op het stalen ros. Het is een prachtige route, door een aantal natuurgebieden van Staatsbosbeheer oa. De Geer.

Natuurpark De Geer Natuurpark De Geer Natuurpark De Geer

Een rondje van 48,66 km, een aflaat verdient.  De fietsen kunnen weer achterop, die hebben we niet meer nodig, morgen gaat het huiswaarts.Het weer is zodanig dat we toch buiten kunnen gaan zitten lezen.

Als ik na het eten terugkom van de avondwandeling met Pip, loopt de campingeigenaar op de camping foto’s te maken.  Hij zegt: oh, daar moet ik een foto van hebben.” Ik dacht nog even dat hij mij bedoelde, maar helaas, vergane glorie, hij wil er een van Pip. De trut gaat er ook nog goed voor zitten ook, haar kopke een beetje schuin. Nou ja zeg.

Het is te veel afgekoeld om buiten te zitten, de laatste avond van deze trip brengen we binnen door met de kachel aan.